Κυριακή 24 Φεβρουαρίου 2013

Ν. Ζενέτος στο westview.gr: «Κανένας μόνος του στο Ίλιον»

Η συνέντευξη που ακολουθεί είναι πραγματικά μία συνέντευξη «ποταμός» που αξίζει να διαβάσετε. Ο κ. Ζενέτος μιλά χωρίς περιστροφές για όλα τα θέματα και αναφέρεται στις πρωτοβουλίες του Δήμου στα θέματα κοινωνικής προστασίας , θέτοντας ως πρώτη προτεραιότητα για το Δήμο Ιλίου το να μην μείνει κανένας μόνος του στην Κρίση που βιώνουμε και να υπάρχει μία «ομπρέλα» κοινωνικής προστασίας.



Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του Δημάρχου Ιλίου:
1. κ. Δήμαρχε σας ευχαριστούμε για τη συνέντευξή σας στο westview.gr. Η χώρα και οι πολίτες βιώνουν την πιο δύσκολη οικονομική συγκυρία της μεταπολίτευσης για να μην πούμε κάτι περισσότερο. Πόσο αισιόδοξος είστε για το μέλλον;
Δήμαρχος: Πράγματι, γινόμαστε όλοι μάρτυρες μιας πολύ δύσκολης οικονομικής κατάστασης της χώρας, με πολυεπίπεδες επιπτώσεις. Οι πολίτες βιώνουν μια πραγματικότητα όπου η αβεβαιότητα για το μέλλον και η ρευστότητα σε όλα τα επίπεδα, διαφοροποιεί την καθημερινότητα και ανατρέπει τις σταθερές τους. Τα μηνύματα που παίρνουμε δεν είναι ούτε αισιόδοξα, ούτε απαισιόδοξα. Επιδέχονται πολλές ερμηνείες, οι οποίες με τη σειρά τους, διαμορφώνουν τον βαθμό αισιοδοξίας ή απαισιοδοξίας. Για να απαντήσω στο ερώτημά σας λοιπόν, πιστεύω ότι σε τέτοιες καταστάσεις πρέπει να ενεργούμε χωρίς οι πράξεις μας να προσδιορίζονται από τον βαθμό αισιοδοξίας μας. Όταν κάνεις το καλύτερο που μπορείς κάθε στιγμή, σε κάθε περίσταση, για κάθε πρόβλημα που αντιμετωπίζεις, σε όποια θέση κι αν βρίσκεσαι, είναι ο μοναδικός τρόπος που μπορεί να σε οδηγήσει στο καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα και να θέσει τις θετικότερες προϋποθέσεις για το μέλλον. Κι αν θέλετε, είναι μια δέσμευση προς τους νεότερους και τις γενιές που έπονται. Ως ενήλικες, είμαστε υπαίτιοι για ότι βιώνουμε. Δεν έχουμε, όμως, δικαίωμα να κληροδοτήσουμε αυτό το μέλλον στα παιδιά μας. Οφείλουμε να το ξεκαθαρίσουμε, να διευθετήσουμε τις εκκρεμότητές μας και να λήξουμε την όποια αδιέξοδη κατάσταση, πριν τους το παραδώσουμε. Αν θα το καταφέρουμε μένει να αποδειχθεί. Υποχρέωσή μας, όμως, είναι να προσπαθήσουμε.

2. Οι πολίτες και οι επιχειρήσεις στο Ίλιον βιώνουν μια πολύ δύσκολη πραγματικότητα. Τι μπορεί να κάνει ο Δήμος για να βελτιώσει την κατάσταση;
Δήμαρχος: Καθημερινά το έργο και οι αποφάσεις μας μιλούν από μόνα τους. Θα ήθελα να σταθώ όμως, στην απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου το Νοέμβριο του 2012, όπου με εισήγηση της Δημοτικής Αρχής, αποφασίσαμε τη μείωση των τελών ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας κατά 2,5% σε όλες τις κατοικίες και τους επαγγελματικούς χώρους για το έτος 2013.
Επιπρόσθετα, με προηγούμενη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, αναπροσαρμόσαμε τα εισοδηματικά κριτήρια προς όφελος των ευπαθών κοινωνικών ομάδων, προκειμένου να ενταχθεί ακόμη μεγαλύτερος αριθμός πολιτών που έχουν ανάγκη στις απαλλαγές και μειώσεις, με στόχο την ανακούφισή τους.
Η προσπάθειά μας είναι διαρκής και το κοινωνικό έργο του Δήμου Ιλίου αποδεικνύεται μέσα από τη λειτουργία των δομών του και την ισχυρή «ομπρέλα προστασίας» για τους ανθρώπους που δοκιμάζονται σήμερα.

3. Ο Δήμος σας μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες του με βάση τις εφαρμοζόμενες πολιτικές στο χώρο της Αυτοδιοίκησης;
Δήμαρχος: Είναι γεγονός ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση αντιμετωπίζει σοβαρές δυσχέρειες, αφενός λόγω της κατάστασης της χώρας, αφετέρου λόγω της εφαρμογής του προγράμματος «Καλλικράτης», το οποίο έμεινε ανολοκλήρωτο, καθώς συνέπεσε χρονικά με τη σοβαρότερη οικονομική κρίση των τελευταίων δεκαετιών.
Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για μια διοικητική μεταρρύθμιση η οποία άλλαξε το χωροταξικό τοπίο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με στόχο την αναβάθμιση και τον εξορθολογισμό της, η εναρμόνιση προς την ισχύουσα νομοθεσία υπήρξε δαιδαλώδης, με διαρκείς μεταβολές και συγκρουόμενες διατάξεις. Και όλα αυτά, κατά τη διάρκεια μιας περιόδου που χαρακτηρίζεται από κοινωνικοπολιτική και οικονομική αστάθεια, αναστολή προσλήψεων και λήψη σκληρών μέτρων για την αντιμετώπιση της δημοσιονομικής κρίσης, με τεράστιες μειώσεις των εσόδων της Τ.Α., με την μείωση της επιχορήγησης των Δήμων από τον Κρατικό Προϋπολογισμό για λειτουργικές δαπάνες να φτάνει το 60%, ενώ για επενδύσεις το 55% και με τη μεταφορά νέων αρμοδιοτήτων, χωρίς αυτή να συνοδεύεται από τους απαιτούμενους θεσμοθετημένους πόρους.
Παρόλα αυτά, ο Δήμος Ιλίου εξοφλεί όλες τις οικονομικές του υποχρεώσεις κατά μέσο όρο μέσα σε διάστημα 35 ημερών το αργότερο και ανταποκρίνεται στις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες του με νηφαλιότητα και ευελιξία, χάρις στο ταμειακό πλεόνασμα που παρουσιάζει κάθε χρόνο, αποτέλεσμα της μακροχρόνιας συνετής διαχείρισης και χρηστής διοίκησης που τον καθιστούν έναν οικονομικά υγιή Δήμο.

4. Ποιοι είναι οι βασικοί στόχοι και διεκδικήσεις του Δήμου Ιλίου;
Δήμαρχος: Με προτεραιότητα την Κοινωνική Πολιτική, στόχος μας είναι η διαρκής ενίσχυση της «Κοινωνικής Ομπρέλας» που έχουμε δημιουργήσει για την ανακούφιση των αδυνάτων, η ενδυνάμωση της κοινωνικής συνοχής και αλληλεγγύης, προκειμένου οι συμπολίτες μας να μην νιώσουν μόνοι τους στο πρόβλημα. Οι καλά οργανωμένες κοινωνικές δομές του Δήμου Ιλίου, λειτουργούν με γνώμονα την πάγια αρχή μας «Κανένας μόνος του στο Ίλιον». Αποδεικνύουμε καθημερινά την ανθρωποκεντρική μας διοίκηση, γεγονός που ενισχύεται από το πλεόνασμα που παρουσιάζει το ταμείο του Δήμου, για άλλη μια χρονιά.
Για να έχουμε αυτή την ευελιξία, σταθερή μας επιδίωξη είναι η διεκδίκηση χρηματοδοτήσεων από φορείς όπως η Περιφέρεια, ΕΣΠΑ κλπ., για έργα υποδομής που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη της πόλης και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών.

5. Είστε στην πρώτη γραμμή της προσπάθειας για να περάσει το Πάρκο «Τρίτσης» στην Αυτοδιοίκηση και είχατε, μάλιστα, δηλώσει πως μπορεί και μόνος του να το διαχειριστεί ο Δήμος Ιλίου. Δεν βλέπουμε ανταπόκριση από το ΥΠΕΚΑ. Τι προτείνετε;
Δήμαρχος: Η μέχρι τώρα διαχείριση του Πάρκου, δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Αποδείχθηκε πλέον ότι το εγχείρημα της διαχείρισής του, είτε από την Κεντρική Διοίκηση, είτε από το Φορέα Διαχείρισης που εποπτεύει το ΥΠΕΚΑ, απέτυχε.
Από την άλλη, η Τοπική Αυτοδιοίκηση, έχει τη βούληση να αναλάβει το Πάρκο Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης «Αντώνης Τρίτσης». Διαθέτει τον εξοπλισμό και την απαραίτητη τεχνογνωσία, έχοντας κάνει μια μεγάλη επένδυση σε αυτόν τον τομέα. Κατά συνέπεια, δεν χρειάζεται να γίνει εκ νέου επένδυση από κάποιον Φορεία Διαχείρισης ή το ίδιο το ΥΠΕΚΑ. Επίσης, ο ικανός αριθμός ανθρώπινου δυναμικού που διαθέτει, μπορεί να διασφαλίσει τη συνεχή του φροντίδα και την εύρυθμη λειτουργία του. Σημαντικότερο δε σημείο που πρέπει να υπογραμμίσουμε, είναι ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να προασπίσει τον δημόσιο χαρακτήρα του.
Επιπρόσθετα, ο Δήμος Ιλίου, διαθέτοντας όλα τα παραπάνω, είναι σε θέση να ανταπεξέλθει στη συντήρησή του μεγαλειώδους αυτού Πάρκου σε βάθος χρόνου.
Είναι ουτοπία να πιστεύει κανείς ότι η συντήρησή του μπορεί να επιτευχθεί με την αποκλειστική διαχείρισή του από την Κεντρική Διοίκηση.
Αυτό που ζητάμε είναι το αυτονόητο. Ζητάμε την οριστική διευθέτηση της διαχείρισης του Πάρκου και προς αυτή την κατεύθυνση είμαστε διατεθειμένοι να ξεκινήσουμε έναν από κοινού γόνιμο διάλογο. Εμείς και θέλουμε και μπορούμε να βοηθήσουμε στην εξεύρεση οριστικής λύσης.
Η δική μας πρόταση είναι η εκπόνηση μιας τεχνοοικονομικής μελέτης, προκειμένου να υπολογιστεί το ποσό που χρειάζεται για τη συντήρηση και επιβίωσή του.
Στη συνέχεια, προτείνουμε τη διαχείριση του Πάρκου «Αντώνης Τρίτσης» να αναλάβει η Τοπική Αυτοδιοίκηση, ενώ η Κεντρική Διοίκηση να αναλάβει επίσημα τις υποχρεώσεις της, όπως τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος και του νερού. Πιστεύουμε ότι η λύση είναι εύκολο να βρεθεί. Αυτό που δεν κατανοούμε είναι γιατί καθυστερεί.
Στο πλαίσιο της συζήτησης που έχει ξεκινήσει για το Κράτος και τη λειτουργία του, πιστεύουμε και εμείς ότι πρέπει να είναι μικρό, για να μπορεί να είναι ευέλικτο, έτσι ώστε να αντιμετωπίζει απερίσπαστο και με όλη του την προσοχή τα κεντρικά και σοβαρά ζητήματα της χώρας, όπως η δημοσιονομική πολιτική, η εξωτερική πολιτική, η άμυνα κ.ά. Ας δώσουν, λοιπόν, την ευθύνη των μικρών υποχρεώσεων στην Περιφέρεια και τους Δήμους, όπως για παράδειγμα το πότισμα των πάρκων, των δέντρων, των εθνικών δρόμων και ας ασχοληθούν εκείνοι με τις μεγάλες και σημαντικές υποθέσεις της χώρας.

6. Ποια είναι η δική σας θέση απέναντι στην άποψη που πολλές φορές ακούγεται και από επίσημα χείλη πως «η Αυτοδιοίκηση ήταν βασική πηγή ανομίας και αδιαφάνειας»;
Δήμαρχος: Σίγουρα δεν υπάρχει καπνός χωρίς φωτιά και η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει δώσει λαβές για τέτοιες τοποθετήσεις. Ωστόσο, θέλω να πιστεύω ότι η συγκεκριμένη άποψη είναι ακραία. Δεν δέχομαι ότι η Αυτοδιοίκηση αποτελεί τη βασική πηγή της ανομίας και αδιαφάνειας. Είναι βαριές κουβέντες αυτές. Αυτό που γνωρίζω καλά και μπορώ να σας διαβεβαιώσω, είναι ότι ο Δήμος Ιλίου είναι ένα Δήμος που διοικείται με διαφάνεια, χρηστότητα και συνέπεια και δεν πιστεύω ότι είναι ο μοναδικός.
Σήμερα ειδικά, ακόμη και οι εξαιρέσεις δεν έχουν τα περιθώρια για ανομίες και αδιαφανείς διαδικασίες. Αν υπάρχουν, η δικαιοσύνη πρέπει να είναι σκληρή με τους ενόχους. Σε διαφορετική περίπτωση, τέτοιες τοποθετήσεις είτε είναι συκοφαντικές, είτε αυτοί που γνωρίζουν και δεν αποκαλύπτουν τα πρόσωπα, είναι συνένοχοι. Οφείλουμε να ξεκαθαρίσουμε το τοπίο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και να ανακτήσουμε την αξιοπιστία της.

7. Μπορεί η Αυτοδιοίκηση να είναι μοχλός ανατροπής της κρίσης και αλλαγής του μοντέλου ανάπτυξης και παραγωγής; Με ποιο τρόπο; Τι θα μπορούσε να γίνει συγκεκριμένα στο Δήμο σας προς αυτή την κατεύθυνση;
Δήμαρχος: Θα μπορούσε η Τοπική Αυτοδιοίκηση να διαδραματίσει έναν τέτοιο ρόλο, αν δεν γινόταν μια μεθοδευμένη προσπάθεια για τη συρρίκνωση και αποδιοργάνωσή της. Αν δεν ωθούσαν τη λειτουργία της στα όρια. Αν τα όποια μέτρα, περικοπές και μειώσεις δεν ήταν κάθετα, αλλά οριζόντια, ανά περίπτωση και αναγκαιότητα. Για παράδειγμα, ότι ισχύει για έναν χρεωμένο Δήμο, ότι μέτρα λαμβάνει για αυτόν, ισχύει και για έναν οικονομικά υγιή Δήμο, όπως στην περίπτωσή μας. Αντί να επιβραβεύονται με κάποιο τρόπο αυτοί που λειτουργούν σωστά, ευνοούνται με σχετικές ρυθμίσεις οι υπόλοιποι. Σχετικά παραδείγματα είναι οι ρυθμίσεις των ληξιπρόθεσμων χρεών των Δήμων, οι προσλήψεις προσωπικού κ.ά. Με τον ίδιο τρόπο, για παράδειγμα, πρέπει να αντιμετωπίζεται ένας Δήμος με πλεονάζον προσωπικό και με τον ίδιο τρόπο εκείνος που λειτουργεί με το απολύτως απαραίτητο; Τι θα κάνει ο τελευταίος μετά τη λήξη των συμβάσεων και των παραιτήσεων για συνταξιοδότηση; Πως θα λειτουργήσει τους Βρεφονηπιακούς του Σταθμούς, για παράδειγμα; Η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει ένα ρόλο και ένα έργο να επιτελέσει. Είναι ο βασικός πυλώνας της λειτουργίας του κράτους. Δυστυχώς, όμως, όσο η Κεντρική Διοίκηση απομακρύνεται από τους πολίτες, τόσο οι αποφάσεις της απομακρύνονται από την ορθότητα. Η διαφορά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με την Κεντρική Διοίκηση, είναι ότι εμείς κοιτάμε τον κόσμο στα μάτια. Κυκλοφορούμε στην πόλη και αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες τους. Δεν ξέρω αν είναι δυνατόν η Τοπική Αυτοδιοίκηση να ανατρέψει την κρίση, δεδομένου ότι δεν ξεκίνησε από αυτήν. Ωστόσο, ως Δήμος Ιλίου γνωρίζουμε καλά ένα μοντέλο διοίκησης και ανάπτυξης που μας έχει φέρει στο σημείο να μπορούμε να μιλάμε για έναν οικονομικά υγιή Δήμο, με ανθρωποκεντρική διοίκηση και ισχυρές κοινωνικές δομές.

8. Ποιο πιστεύετε ότι είναι το πιο σημαντικό έργο της έως τώρα θητείας σας στο Δήμο Ιλίου;
Δήμαρχος: Όλα όσα γίνονται στο Δήμο Ιλίου είναι σημαντικά. Από το πιο μικρό έως το πιο μεγάλο. Όλα είναι μέρος ενός γενικότερου σχεδιασμού προς τη διαρκή ανάπτυξη της πόλης. Η θητεία μας εξ' άλλου ως Δημοτική Αρχή στο Δήμο Ιλίου έχει πολλά να δώσει ακόμη, για να φτάσουμε στο σημείο να κάνουμε αποτίμηση του έργου που έχει γίνει ως τώρα. Όλοι και όλα κρίνονται εκ του αποτελέσματος.

9. Προσωπικά ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι σας;
Δήμαρχος: Αν ρωτάτε τους στόχους μου ως Δήμαρχος, σας απαντώ ότι οι στόχοι δεν υπήρξαν ποτέ προσωπικοί. Ότι έχει επιτευχθεί στον Δήμο Ιλίου είναι το αποτέλεσμα του οράματος της παράταξης της «Δημοκρατικής Συνεργασίας» που διαθέτει μια μακρά πορεία στο Ίλιον και το αποτέλεσμα μιας συλλογικής προσπάθειας, μαζί με συνεργάτες που μοιράζονται το ίδιο όραμα για την πόλη.